Egyre többen panaszkodnak a FIFA Ultimate Team online mérkőzései közben felbukkanó kellemetlen eseményekre, amik sokszor a már lejátszott vagy éppen félidőben győzelemre álló játszmák érvénytelenségével zárulnak. Az Electronic Arts kanadai fejlesztő csapata folyamatosan dolgozik a megoldáson, de Mi játékosok is sokat tehetünk ezek elkerülésére.
Akik még emlékeznek a jojatek.hu weboldalra, azoknak ismerős lehet az úgynevezett P2P (Peer-to-Peer) elven alapuló hálózati játék. Az EA SPORTS FIFA 17 esetében is így kereshetünk magunknak ellefnelet. Ebben az esetben a szerverek feladata a játékosok összekapcsolása és a mérkőzések figyelemmel követése. Ha belegondolunk hatalmas erőforrások szabadulnak fel ilyenkor, mivel a játékosok közvetlenül egymással komunikálnak kiszolgáló – kliens leosztásban. A kihívó (hazai csapat) lesz a kiszolgáló, míg a vendég értelem szerűen a kliens.
Kapcsolati kérdések
Mindkét oldalnak a játék közben vannak kötelezettségei, amiket a szerver időről-időre ellenőriz a mérkőzés közben. Már a csatlakozás pillanatában meggyőződik a rendszer a játékverziókról (legfrissebb kell legyen) és a csapatkeretekről. Ultimate Team esetében is validálni kell a felhőbe mentett és a játék platformon található csapatot, ezzel is elkerülve a külső beavatkozást. A kiszolgáló feladata a játék futtatása és az ezzel kapcsolatos számítások elvégzése, míg a kliens felel a folyamatos kétirányú kapcsolattartásért.
Ha elrúgjuk a labdát vendég csapatként, akkor az ezzel kapcsolatos adatok átkerülnek a hazai csapat gépére. A kiszolgáló elvégzi a szükséges számításokat és az eredményeket visszaküldi a kliensnek. Ilyenkor sok számot képzeljünk el kis csomagokban. Ha normál internetkapcsolattal rendelkezünk, akkor a másodperc tört része alatt megtörténnek ezek a számítások és tranzakciók. Amennyiben valami miatt lassul vagy nehézkessé válik a kommunikáció a két játékos között, akkor belassulhat vagy akár megállhat a játék. Ezeket a lassulásokat nevezzük “lagnak.”
A lagolást okozhatja egyszerűen a kiszolgáló pillanatnyi számítási belassulása, de leggyakrabban a kommunikációra használt csatorna sávszélességének drasztikus csökkenése. Érdemes ezért játék közben leállítani a folyamatban lévő letöltéseket, megkérni a család többi tagját ne nézzenek nagy felbontású YouTube videókat illetve kábelen keresztül csatlakozzunk a routerhez.
De mi van a csalókkal?
A csalások nagyrésze inkább a fer játék elleni etikai vétségben merül ki. Ugyanis az említett szigorú ellenőrzések miatt nagyon macerás lenne beleszólni a játékmenetbe. Azonban sokan használják ki a P2P játékok gyengepontjait. Ha a sávszélesség drasztikusan csökken és a kommunikáció egy bizonyos határértéket meghalad, akkor a kliens bontja a kapcsolatot. Ebben az esetben “technikai” problémaként kerül rögzítésre az esemény. Mivel nem bizonyítható melyik oldalon történt a kapcsolat megszakadása, ezért a mérkőzés érvénytelen mindkét oldalon. Az eset rögzítésre kerül mindkét játékos profiljában. Azok a játékosok akiknél ezek a technikai jellegű hibák sűrűn felmerülnek egy idő elteltével gyanússá válnak. Szélsőséges esetben kitiltással is járhat számukra az események sajnálatos sorozata.
Szerencsére a hiretelen kilépések és kapcsolatbontások már sokkal könnyebben szűrhetőek. Ilyenkor ha döntetlenre áll a mérkőzés, akkor egyik játékos sem kap pontot. Ebben az esetben nem megállapítható ki áll nyerésre. Viszont ha az egyik játékos győzelemre áll és egyértelműen az ellenfél szakította félbe a játékot a mérkőzés 60%-a után, akkor a nyerésre álló játékos megkapja a győzelemért kapott pontokat. A több alkalommal kapcsolatot bontó játékosok figyelő listára kerülnek és olyan játékosokkal sorsolja őket a rendszer, akik hasonlóan gondolkodnak a “fer” játékról…
Mit tehetünk?
Mindenképpen érdemes ismerősökkel játszanunk illetve csatlakozni olyan közösségi csoportokhoz, mint az EuroFIFA különböző platformokra létrehozott közösségei. Itt ugyanis hamar kiszűrhetőek a csalók és a trükközők.
Írjátok meg kérdéseiteket, tapasztalataitokat és problémáitokat a hír alatti komment mezőbe vagy facebook-on és mi válaszolunk következő cikkjeinkben.
A FIFA vezessen Titeket!