FIFA sztori: Mi az ami megfog?

1993. július 15. minden igazi, a sorozat iránt rajongó, masszív fifás számára az időszámításunk kezdetét jelenti. Ettől az évtól fogva ugyanis nem telt el olyan esztendő, amikor nélkülöznünk kellett volna az EA SPORTS labdarúgó videójátékát. Arról megoszlanak már a vélemények, hogy mennyit fejlődhetett volna a sorozat abban az esetben, ha minden második évben érkezik a folytatás. Lehet a jó marketing kampány miatt vagy egyes részek annyira megragadtát a rajongókat, hogy a sorozat mind a mai napig sikeres az évi megjelenéssel.

 

Mint minden videójátéknak, a Fifának is voltak, vannak és lesznek riválisai. Mégis a történelem bebizonyította, hogy nem elég ha néhány poligon kerget egy gömböt egy téglalap alakú területen. A FIFA International Scoccer képeit elnézve, vizuális szempontból a kornak tökéletesen megfelelt a játék. Kétség kívül jól megzserkesztett mester munkának számított, menüzenével, hangokkal, tomboló közönséggel. A legnagyobb riválisok ezt megkísérelték tovább fejleszteni és a 2006-tól személyi számítógépeken vizuálisan stagnáló FIFA sorozat halálhírétól zengett a sajtó. Mindaz ami a körítésból és a látványból hiányzott, megtalálható volt más hasonló játékokban. A publikum azonban hamar ráébredt arra, hogy az 1995-ben megjelent FIFA 96 által megalapozott hangulatot még a legkorszerűbb grafikus megjelenítéssel sem lehet megdönteni. Az EA SPORTS ugyanis 1995-ben a történelemben először vásárolta meg a hivatalos liszenszet a Nemzetközi Hivatásos Labdarúgók Szövetségétől (FIFPro). A tény, hogy a játékosok lejátszhatják kedvenc csapatuk mérkőzéseit és gólt szerezhetnek a rivális együtteseknek kirobbanó sikert aratott. Tette ezt abból az egyszerű okból kifolyólag, hogy a csapatok és a játékosok valódi néven szerepeltek a játékban. Bár a sokat emlegetett konkurencia is igyekezett időközben “bevásárolni” játékosnevekből, viszont hamar kiderült nem elég Christiano Ronaldoval gólt rugni, amikor nem Valdés áll a kapuban. Az utóbbi években természetesen erősödtek a hasonló témát feldolgozó riválisok. A FIFA sorozatban sikeressé vált “Légy Profi” játékmód megfelelőit is megtalálhatjuk. Igaz, az eredeti mindig jobb mint egy japán utánzat.

 

International Soccer (1993) – A szponzorok már ekkor kiemelt szerepet kaptak!

 

De mit érnek a nevek, amikor a játék legnagyobb részében távolról látjuk kedvenceinket? Az utóbbi évtizedben hatalmas fejlődésen ment keresztül a közvetítő-rendszer szinte minden videójátékban. Hajmeresztően élethűen hallhatjuk a világ legjobb kommentátorainak megjegyzéseit játék közben. Ez azonban nem elegendő egy valós illúzió megteremtéséhez. A játék háromnegyedében minden játékos egy apró része a hatalmas játékterületnek. Hajszínről és egyéb ismertető jelekről természetesen könnyen kitalálható kinél is van a labda (ha a képernyő sarkában elhelyezett kis segítséget nem nézzük). Ennek ellenére, a legnagyobb valósághűséget a valós játékosok előre rögzített mozgása adja a játéknak. Japánban arra esküdnek, hogy a legjobb animátorok tökéletes élethűséggel tudják utánozni a valós személyek mozgását. Amennyiben Hollywood-ból indulunk ki, ez nem is annyira újdonság. Napjaink technológiai fejlesztéseivel elhunyt színeszek is sétálhatnak a vásznon. Kedvenc sorozatunk fejlesztői semmit nem bíznak a véletlenre. Az úgynevezett “motion capture” technológiának köszönhetően, a legnagyobb sztárok valós mozdulatait tudják rögzíteni a testükre erősített érzékelők segítségével. Az Avatar című film forgatása közben is, James Cameron ilyen segédeszközökkel kölcsönözte a színészek egyedi mozgását a legnagyobbrészt animált filmjébe. Ennek köszönhetően egy-egy apró, de mégis jellemző mozdulatból felismerhetjük a virtuális gyepen szaladgáló játékosok “avatarjait.”

 

FIFA World Cup 2002 – Itt mindenki igazi világbajnoknak érezhette magát!

 

Kedvenc játékunkból a körítés az amit a legtöbben hiányolnak és nyergelenek át más alternatívákra ennek köszönhetően. A partvonal mellett melegítő játékosok vagy a mérkőzés utáni sajtótájékoztató elképesztően feldobja a hangulatot és közelebb hozza a játékosokat a valósághoz. Az Electronic Arts csapata az NFL és a Collage Football játékok kapcsán bebizonyította, hogy amennyiben körítésre van szüksége a publikumnak, a csillagos eget is képesek élethően megalkotni. Hátborzongató lehet egyesek számára, amikor ismerősük egy NFL-es játékban edzést tart a virtuális csapatnak vagy megtervezi a bevonlulás minden mozzanatát. Ennek ellenére a FIFA sorozatban már a jegyárak megváltoztatása is felüdülésnek számít. Egyes felmérések szerint a FIFA sorozattal rendszeresen játszó rajongók körében nem igazán népszerűek az átvezető animációk vagy az egyéb elemek. Sokkal inkább a játékra és annak intenzitására koncentrálnak. A többség nagy úr. Sajnos ez nincs másként a videójátékoknál sem. Szerencsére az EA SPORTS gondozásában megjelent speciális kiadások nem szenvednek hiányt körítés tekintetében. A FIFA World Cup 2002-ben lezúduló konfetti esők, a mérkőzések elején bemutatott lézershow és a tüzijátékok hatalmas hangulatot adtak a foci VB-nek.

 

FIFA 12 – Évekkel ezelőtt még a filmekben sem volt ilyen megjelenítés…

 

A múltból sokan próbálják megbecsülni mit hozhat számunkra a következő néhány év a FIFA sorozat szempontjából. Ez azonban azért nagyon nehéz jóslat, mert maguk a készítők sem tudják még mi kell a játékosoknak a közeljövőben. Mozgolódik a közösség a FIFA 13 kapcsán. Új ligákról és játékmódokról suttognak egyes fórumokon. Jön a nyár és a nagy dömping a FIFA következő epizódjára. Egyvalami egészen biztos: az EA SPORTS FIFA sorozat örökre része marad a videójáték-történelemnek és minden évben bevarrhatjuk kedvenc csapatunk színeiben a labdát. Amennyiben kérdésetek lenne a cikkben elhangzottakkal kapcsolatban, vagy szeretnétnek még részletesebben olvasni a FIFA misztikus világáról írjatok a hírek alatti komment mezőbe, vagy facebook rajongói oldalunkon.