Kétséget kizáróan a játékmenetbeli változások vannak kihatással legjobban az évente megjelenő FIFA játékra. Idén az Electronic Arts kanadai stúdiójában ismét magasra tették a lécet. A FIFA 15 – megtartva ugyan a játék közismert arcade alapjait – egy merőben új dinamikával rendelkező gameplay -el jelentkezik ősszel.
Los Angelesben Nick Channon vezető producer egy rendhagyó interjú keretein belül beszélt a játékmenet fontosságáról. A Burnaby studioban egy külön erre szakosodott csapat dolgozik évről-évre a világ legnépszerűbb labdarúgójátékának játékmenetét érintő változtatásokon. A fejlesztők nem félnek új, innovatív megoldásokat kipróbálni a zárt ajtók mögött. Sokszor akár 2-3 évet is eltöltenek egy-egy irányításban vagy mesterséges intelligenciában történt finomhangolással, amíg azt a játékosok elé tárják.
Labda fizika és realisztikus “kontakt”
Az idei év egyik legszembetűnőbb újdonsága a labda fizikai jellemzőinek vadonatúj alapokon történő szimulációja. Minden eddigi FIFA epizód során a bőrbogyó levegőben és földön történő viselkedése került a figyelem középpontjába, miután a virtuális játékosok ellőték vagy tovább passzolták azt. A FIFA 15 ennél sokkal tovább megy és kihasználja az új generáció nyújtotta erőforrásokat. idén összel a labda nem csupán valósághűen fog gurulni az egyenetlen dinamikusan szimulált gyepszőnyegen, hanem minden lehetséges külső hatásra reagálva változtatja majd irányát és sebességét a szélrózsa bármely iránáyba.
Mérkőzések közben a labda mozgását tehát már nem csupán a lövés / passzolás erőssége vagy a pálya surlódási együtthatója határozza meg. A labát kezelő virtuális játékosok bármely testrésze elképesztő élethűséggel változtatja meg a játékszer forgási illetve egyenes vonal menti irányát. Védekezés közben mostantól valóban elegendő lesz csak egy picit bele pöckölni a lövésbe, ami egy lehelletnyit változtatja csak meg a labda röppályáját. Éppen csak annyira, hogy a kapus kezében landoljon a bogyó.
Man-to-Man Battle
Kétség kívül az Impact engine névre keresztelt játékos-fizikai mechanizmus alapjaiban változtatta meg a FIFA játékok során megszokott támadásokat és védekezéseket. A FIFA 15-ben ezen a téren is hatalmas változások várhatóak, mivel a fentebb már említett “realisztikus kontakt” kihatással van a játékosok egymással történő interakciójára is.
Például amikor egy védő jó ütemben lép a labdát vezető játékos elé, lábával megváltoztatva a labda mozgási irányát illetve magát a támadót is megállítva, akkor az eddigi részekkel ellentétben a labda nem feltétlen pattan vissza a védő lábáról egy tetszőleges irányba. A belépés mértékétől, módjától függően a labdát a vedő akár meg is állíthatja, de az esetek többségében kontroll alatt tarthatja. Ezáltal sokkal több esetben indíthatunk végzetes kontra támadást egy-egy ügyes labdaszerzést követően.
Ebbe a témakörbe tartozik még az emberfogás is, melynek mind a mai napig szerves része a meztépés vagy a testi adottságok kihasználása. Ugyanúgy mint a valóságban, nem mindegy milyen fizikai tulajdonságokkal rendelkezik a feltartani kívánt játékos. Egy masszívabb védő akár kőfalat is képezhet az előre tőrő támadó előtt, esetenként az ütközések során akár sérüléseket is okozva neki.
Finomhangolások
Minél élethűbb egy játék, annál nehezebbé válik az irányítás és múlik több a virtuális avataron, mint rajtunk játékosokon. A megfelelő egyensúly megtartása érdekében a fejlesztők mini-csalásokat építettek a programba. Például ahogyan eddig is megtanulhattuk a játékban található kihívások alatt, bizonyos tűrésekkel dolgozik a játék. A tűréshatár függ többek között a fentebb felsorolt szituációktól, valamint egyéb környezeti tényezőktől. Amennyiben tűrésen belül lővünk kapura vagy passzolunk társunknak a játék észrevehetetlenül, de csal a röppálya és sebesség kiszámításában. Ezzel az általunk kívánt irányba terelve a játékszert. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy a játék tele lesz előre rögzített helyzetekkel. Ez egy olyan kulissza titok, amit játék közben észre sem veszünk majd.
Érzelmek a pályán avagy fehér ember nem felejt!
A sorozatra mindig jellemző volt a játékosok és a közönség érzelmi reakciója a játékra. Régebbi részekben a vesztésre álló csapat összhangját egy csúszka segítségével mérhettük, és a játékosok teljesítménye az eredményesség arányában változott. A FIFA 15 viszont egy magasabb szintre igyekszik lépni ezen a téren is. Minden játékos egyedi attribútumokkal rendelkezik majd. Lesz olyan akit öszönözni fog egy mérkőzés elején bekapott találat, illetve sok játékos teljesítménye a kapott gólok arányában romlani is fog. Sokkal nagyobb jelentősége lesz egy kiállításnak vagy egy mezei szabálytalanságnak. Ha egy ellenfél játékost nagy nyomás alatt tartunk egész mérkőzés alatt, az meglátszik majd a teljesítményén és a hozzáállásán is.
A FIFA 15 több mint 600 új érzelmi reakciót és száznál is több gólörömöt fog tartalmazni, mint eddig bármelyik játék a sorozatban. Végre a visszajátszásokon nem érzelem mentes arcokat, vagy csak visszafogott mimikákat fogunk látni, hanem érző és lélegző játékosokat akik reagálnak környezetükre és magára a játékra.
2014. őszén újra történelmet ír a FIFA. A FIFA 15 egy merőben új és innovatív videójáték lesz, mindazoknak akik hétvégenként szeretnek kimenni a közeli pályára megnézni egy jó mérkőzéset vagy azoknak akik bárhogyanis, de a valóságban is játszák ezt a nagyszerű játékot és szeretnének belebújni a profi labdarúgók bőrébe. Idén ez mindenképpen sikerülni fog a FIFA 15 segítségével!
Te mennyire érzed a játékot? Várjuk kommentjeidet és véleményedet a hír alatti komment mezőbe, vagy közösségi felületeinkent!