Jelen értekezésünk lábjegyzetében fellelhető lesz egy szavazás, ahol arra keressük a választ vajon hányan vettétek rá magatokat arra, hogy aktiváljátok a “kezezés” szabályt a játékban. Nos, az EuroFIFA napi FIFA ügyelete megtette ezt és közel két hónapos tapasztalat után íme a végeredmény: érdemes e bekapcsolni a kezezést a FIFA 13 játékban?
A Match Day megjelenésével talán még hívógatóbb minden apró, a valósághűséget elősegítő funkció aktiválása a beállítások menüpont alatt. Hiszen annál nagyobb élményt nehéz megélni egy labdarúgóvideójátékban, mint egy valós mérkőzés lejátszása. Mi sem tettünk másképpen, így még a legelső játék előtt rögtön ativáltuk a sérüléseket és a kezezést is (tizenhatosokat beleértve). Az első pár barátságos meccsen mondhatni semmi változást nem érzékeltünk a játékvezető viselkedésében. Nagyjából teljesen egyező módon reagált a virtuális gyepen történő mozzanatokra, mint a FIFA 12-ben. Aztán jött a feketeleves.
Karrier módban szinte minden mérkőzésen minimum 2-3 kezezés történik. Az interneten egy kis kutatómunkát végezve rögtön ráébredtünk, hogy a valós mérkőzések közben is gyakran előfordulnak ilyen esetek. Igaz, rendszeres meccsnézéseink közben például a spanyol bajnokságban hirtelen nem is tudtunk felemlegetni olyan esetet, amikor kezezés történt volna. Mindenezek ellenére azt lekell szögezni, hogy a FIFA 13 egy igen intenzív játék. Így érthető, hogy az állandó gyors letámadás és védekezés közepedte be-be csúszik egy óvatlan csuklómozdulat a labda irányába. Az viszont már igen kellemetlen, amikor a már messziről szembetűnő labdaérintést nem veszi észre az egyébként példátlanul sas-szemű játékvezető – egy külön cikk erejéig kitérünk majd a leskérdésre is. Nem egy alkalommal fordult elő az a szituáció, amikor a kapura törő játékosunk egy szemfüles szerelés áldozatául esett. Majd a megpattanó játákszer a kézfejével találkozott össze, melyet természetesen egy kifelé történő szabadrúgással jutalmazott a bíró. Eddig még minden tökéletesen rendben van. De az már néha monotonná válik, amikor egy támadás vagy lessel, vagy kezezéssel zárul. Varázslatos módon egészen addig, amíg a számítógép vezetéshez nem jut.
Itt szeretnénk kitérni egy apró történetre, amikor az angol elsőosztályban éppen kupadöntőt játszottunk a Manchester City színeiben. Az ellenfél a Liverpool piros színben pompázó gárdája volt és a mérkőzés előtt egy sajtónyilatkozattal eleggé felbosszantottuk ellenfelünk menedzserét. Ennek eredménye képpen pedig a játékvezető addig nem volt hajnlandó lefújni az első játékrészt, amíg a rivális csapat gólt nem szerzett. Természetesen izzadt a kontroller a kezünkben. Ketten vágtunk neki a mérkőzésnek és ez sem vezetett eredményre. Az ellenfél közel 4 perces huzavona után (valós időben) megszerezte a vezető találatot, így pihenni vonulhattak a csapatok.
Rövid kitérőnk után kanyarodjunk vissza a kezezés kérdésére a játékban. A FIFA 13 virtuális mestere sajnos igen liberális módon kezeli ezt a szabályt. Ez betudható lehet az impact engine-nek, ahogyan azt már több fórumon is közzétették a játékmenetért felelős programozók. Ez a tény azonban nem vigasztal minket, akik teljesen valós körülmények között szeretnének lejátszani egy mérkőzést. Aktiválva a kezezést a játékban tömérdek mennyiségben kapunk büntetőt vagy szabadrúgást a kapunk felé. Abban az esetben, amikor az ellenfél vét hasonló szabálytalanságot sokszor egy egyszerű kis előnyszabállyal megússza, vagy egyszerűen folyik tovább a mérkőzés mintha misem történt volna.
Nektek mi a véleményetek a kezezésről a FIFA 13-ban? Írjátok meg a hírek alatti komment mezőben!
See more Game Videos at EA.com.