FUT 17 | Handicap

Minden héten a FIFA Ultimate Team rejtelmeivel foglalkozunk. Eddig a kezdő játékosoknak igyekeztünk kedvcsináló bemutatókkal utat mutatni a FUT terjedelmes világába. Picit rendhagyó módon ezen a héten egy sokkal vitatottabb témával készültünk. Sok kérdést tisztázunk és lehet még többet felvetünk a követező sorokban. Tartsatok velünk!

Amint azt nem régen írtuk az Ultimate Team a FIFA alapjáték egy külön letölthető játékmódjaként kezdte pályafutását. A nagy sikerre való tekintettel egyre szövevényesebb lett a játékmenet és az elérhető lehetőségek. Tulajdonképpen a FUT évről-évre tapasztalható módosításait két nagy csoportra oszthatjuk.

  • felhasználói élmény növelése, innováció
  • rendeltetésnek megfelelő felhasználás javítása (pl. csalók szűrése)

Természetesen a fenti elvek gyakran összemosódnak vagy kompromisszumot szülnek. Ezért van szükség egy jól összeállított fejlesztőcsapatra és tervezésre. Azt meg már a játékosok hivatottak eldönteni mennyire sikeresek az egyes törekvések és az általuk szolgáltatott visszajelzések segíthetnek a további irányvonalak megtervezésében. Ha a statisztikákat nézzük hivatalos EA forrás szerint a FIFA 17 a 2016-os évben PlayStation 4 konzolokra kicsivel több mint 9 millió példányt értékesített világszerte. Ez a teljes Sony által publikált PlayStation 4 konzol eladások körülbelüli 18%-a. Egy évente megjelenő játék esetében csupán egyetlen platformon nem is rossz teljesítmény ez. Adott tehát a tömérdek mennyiségű játékos többszörös probléma mennyiséggel.

A teljességében TOTY csapattal kiállók nem biztos, hogy valóban az “év játékosai” lehetnek…

Egyensúly

Az idők folyamán folyamatosan változtatnak a fejlesztők a többjátékos módon. Erről is beszámoltunk már, hogy milyen elven működnek az online párbajok. Nyilván a rendszert tovább bonyolítja, ha valós pénzből összeállított fantázia csapatok felé tereljük a témát. A FUT esetében a különböző “promo” pakkok ugyanis könnyedén megvásárolhatóak valós pénzért vásárolt “FIFA pontok” ellenében. Ilyenkor pedig nem igen számít a játékban eltöltött idő vagy a sok gyakorlás. Olyan szülőket is viszonylag egyszerű találni a neten, akik a gyermekeik digitális szenvedélyeinek betonbisztos támogatóivá válnak az évek során. De beszélhetünk a népszerű videómegosztó portálok játékosairól is, akik nézettségükért cserébe élveznek pénzügyi háttértámogatást (persze ez teljesen autonóm módon is megvalósulhat, ha valaki saját maga fektet be a saját projektjétbe). Az EA SPORTS pedig nem csak a legnépszerűbb, leggazdagabb és legügyesebb játékosoknak szeretne lehetőséget adni, hanem a kezdőknek és alkalmi beugróknak egyaránt. Ebből az okból kifolyólag szükség van kiegyensúlyozni az “ügyességet” és a játékban elért előrehaladást (beleértve a vásárlás útján szerzett tartalmakat). 

“Matchmaking” és prioritások

Az egyik bevett mechanizmus a játékosok teljesítményén alapuló párosításra az Élő Árpád fizikus professzor által megalkotott ELO értékelési rendszer. A FIFA Ultimate Team sajnos indirekt módon alkalmazza ezt a szisztémát, mivel más kompetitív játékokkal szemben, nem találkozhatunk pontszerűsített értékeléssel a lejátszott mérkőzéseink függvényében. Csak azt követhetjük figyelemmel, hogy pontosan mennyi mérkőzést nyertünk, vesztettünk vagy játszottunk döntetlenre. Minden más a “háttérben” zajlik. Ezáltal adott az olyan ellenfél aki bizonyos tűréseken belül picit jobb vagy picit gyengébb képességekkel játsza a játékot. Azonban ha prioritásról beszélünk akkor a következő lista mentén halad a rendszer, szigorú sorrendben:

  • 1. megfelelő hálózati kapcsolat (átlagos sávszélesség a mért időegységen belül)
  • 2. hasonló értékelésű / összeállítású csapat (beleértve a “chemistry” értékeket is és a játékoskártyák minőségét)
  • 3. tűrésen belüli ELO besorolás

Mindenképpen az a cél, hogy minél gyorsabban tudjon játékosokat párosítani a rendszer egy adott játékmódon belül. Sajnos a prioritási elveket úgy kell értelmeznünk, hogy “hozott anyagból” dolgozunk. Ezért könnyedén előfordulhat akár egymás után több esetben is, hogy elég eltérő csapattal, rossz internetkapcsolattal és béna játékossal kerülünk össze. 

Mit tehetünk a jobb minőségű ellenfelek keresése érdekében?

  • barát listáról választunk direktbe ellenfelet (ha a játékmód engedi)
  • hálózati kábel segítségével csatlakozunk az internetre
  • nem használunk proxy szervereket
  • geolokációnknak megfelelően regisztráljuk magunkat a játékba illetve ha konzolról játszunk a platformunknak megfelelő háttérhálózatra (PSN, Xbox Live)
  • játék közben odafigyelünk, hogy nagy sávszélességet igénylő hálózati műveleteket ne hajtsunk végre (pl. háttérben futó frissítések letöltése, fájlcserélő oldalak stb.)
  • rossz kapcsolat esetén még a mérkőzés megkezdése előtt vagy az első percekben szakítsuk meg a játékot
  • két mérkőzés között érdemes megszakítani az automatikus ellenfél keresést és manuálisan aktiválni pár perc elteltével

FUT “Handicap”

Mindezek ellenére a játékosok túlynomó része tapasztalhatja a mérkőzés közben váltakozó játékosértékek körüli anomáliákat. Sokszor egy igen erős csapat sztár labdarúgóit futják le sokkal gyengébb értékelést kapott társaik. Hivatalos közleményben az Electronic Arts cáfolta a FUT játékmód publikus játékosteljesítményt befolyásoló mechanizmusain kívüli, háttérben visszafogott képességmódosítások implementálását a játékba. Szerintük nem lenne értelme tovább növelni a már így is eléggé összetett értékelési rendszer komplexitását. A létező esetek megfigyeléseken alapulnak. Erre is összeállítottunk egy listát:

  • csapatépítéskor a kezdő 11 játékosra koncentráljunk
  • próbáljuk saját játékunkhoz igazítani a csapat képességeit (pl. ha nem megy a védekezés, erősítsük a támadósort, nem kellenek csupa erős védők hátra)
  • engedjük a gépet helyezkedni játék közben és nem ész nélkül váltogatni a játékosok között
  • a cserepadra legalább 1 vagy 2 kategóriával alacsonyabb besorolású “lapokat” tegyünk (pl. bronz vagy ezüst)
  • ha nagyon lerohan minket az ellenfél, próbáljuk lassítani a játékot labdabirtoklással (főleg középpályán és az ellenfél térfelén olyan FC Barcelona stílusban)

Verdikt

Akik valóban csak a kikapcsolódást és a nyugodt szórakozást keresik a játékban biztosan nem fognak csalódni. Persze előfurdulnak kellemetlenségek időnként, de ez nem a világ vége. Ennyi fért mai cikkünkbe. Amennyiben kérdésetek, kérésetek vagy hozzászólásotok van a témához ne habozzatok írni a komment mezőbe, facebookon vagy üzenetben. Tapasztalataitokat igyekezni fogunk összegyűjteni és egy jövőbeli cikkben megosztani mindenkivel!