FIFA 14 az új konzolok árnyékában

Lassacskán befutnak a következő generációs konzolok, a PS4-et már be is jelentették és várhatóan az új Xbox bemutatására sem kell már sokat várni. De hogy érinti a FIFA 14-et, illetve a sorozatot az új generáció megjelenése?

Először kezdjük egy kis múltidézéssel. Ha visszaemlékszünk, amikor megjelentek a jelenlegi generációt képviselő gépek, elég nagy szakadék keletkezett a FIFA-k PC-s és a konzolos verziói közt. Ez annak tudható be, hogy bár a grafikai meghajtásért felelős chip lényegében elérhető volt PC-re is drágán, azonban mind az Xbox360, de kiváltképp a PS3 egy sokkal fejlettebb architektúrára épül, ami gyorsabban és stabilabban hajtja végre a sokkal több számítási feladatot. Ezt pedig illett kihasználni, elvégre senki sem vásárolt volna ilyen gépet, illetve ezekre játékot, ha ugyanazt kapták volna meg. Ugyanakkor nehezebb is volt fejleszteni, kihasználni maximálisan az erőforrásokat, és hiába van olyan erős vas például a PlayStation3-ban, ami a mai kisebb szerverekkel is könnyedén versenyre tudna kelni, lépnie kellett a Sonynak, mert a szoftvergyártók mintha megtorpantak volna, és a grafikából is, ami a játék eladásakor egy igen fontos szempont, elérték a csúcsot.

Ennek következtében, mint bizonyára tudjátok a PlayStation4 bejelentetten is (valószínűleg a következő Xbox is…) egy x86-os PC lesz, ami fejlesztési szempontból nem fog lényegesen különbözni a sok-sok éve ismert számítógépekétől, viszont értelmeszerűen erősebb lesz, mint amit a többség otthon tart a lába mellett.

Mindezek után nézzük mi várható az elkövetkező időkben. John S. Riccitiello, az Electronic Arts vezérigazgatója nem rég azt nyilatkozta, hogy a két legnépeszerűbb játékuk (FIFA és Battlefield) következő epizódja biztosan meg fog jelenni a 4. generációs konzolokon. Elmondta azt is, hogy tanultak a 3. generációra váltáskor elkövetett hibákból és megszeretnék tartani a két játékukkal a vezető helyeket.

Vagyis az EA már az aktuálisan futó játékaival megkezdi a váltást a két generáció közt, szépen lassan befejezi a harmadikra szánt játékok fejlesztését és vált a negyedikre, úgy, mint ahogy ez történt 6-7 évvel ezelőtt, csak terveik szerint sikeresebben és gördülékenyebben. Azt egyértelműen nem jelenthetjük ki, hogy a FIFA 14 lesz az utolsó olyan FIFA PS3-ra és Xbox360-ra, ami tartalmazza az összes aktuális újítást, de a konzolokon játszóknak fel kell készülniük arra, hogy legkésőbb 2 éven belül cserélniük kell, elvégre az újakon nem akar lemaradni a szoftveróriás. Az PS3 által használt Cellre és az Xboxot hajtó PowerPC-re nehezebb fejleszteni, mint az x86-os társaikra és sem a Sonynak sem a Microsoftnak nem áll érdekében, hogy támogassa azt, hogy a régebbi konzoljain is fussanak az új játékok, mégha a feladatokat végre is tudnák hajtani, ugyanazon a grafikán nem lennének képesek megjeleníteni a játékot.

A PC-n játszók számára viszont sokkal vidámabb kép tűnik kirajzolódónak. Egyrészt a fentebb említett megkönnyített fejlesztések miatt. Bár azt le kell szögezni, hogy itt több dolog is közbeszólhat. Nem tudhatjuk, hogy mennyire is fogja kihasználni az erőforrásokat például a FIFA 15, figyelembe kell venniük, hogy a PC-s vásárlók milyen gépekkel vannak felszerelve, nagy piacot nem veszíthetnek. Valamint az is kérdéses, hogy a háttérben esetleg milyen megállapodások születnek az exkluzivitásokról. Nagy előny ugyanakkor, hogy az EA az Origint nagyon kemény reklámnak veti alá, ami egyelőre igazán PC-n teljesít és ők a saját online boltjukban látják a jövőjüket. Másik pozitívum, hogy Peter Moore, az EA ügyvezető-igazgatója tavaly nyáron a PC-k reneszánszáról beszélt, vagyis aktívan foglalkoznak a személyiszámítógépekre fejlesztés kérdésével, amit az eladási adatik is alátámasztanak, hiszen mióta együtt fejlesztik a konzolokkal ugrássszerűen többet adnak el számítógépekre, mint korábban.

FIFA 14 szinte biztos, hogy ugyanaz lesz mind a jelenlegi, mind a következő konzol generáción is, utobbin elképzelhető egy erős grafikai váltás, de új funkciók véleményünk szerint nem lesznek. Azonban a következőnél már felmerülhet, hogy a jelenlegi generáció háttérbe szorul, a PC-sek pedig reménykedhetnek, hogy az EA érdekei azt kívánják, hogy folytassák a pár éve megkezdett utat és párhuzamosan fejlesszék az éppen aktuális konzolokkal a játékot, ne pedig a legutóbbi váltáskor követettet válasszák, amikor a PS2-vel „fejlesztették” együtt, minden évben kis grafikai módosítással, kilométerekre lemaradva a játékgépektől.